Alle ballen op werkgeluk? Of is het een tijdelijke hype?

Kantooryoga, een gezellige kantoorhond, vegan lunch aan hippe picknicktafels, een het nieuwste espresso-apparaat en een barista cursus: je ziet en leest het overal. Is dat nu de trend in HR?


Google, Zappos, Semco, Virgin, HP, Incentro, TomTom, TempoTeam, PwC, Ebbinge en McKinsey. Het is een kleine greep uit de vele bedrijven die inzetten op werkgeluk van de medewerkers. Ze hebben allemaal een Chief Happiness Officer in dienst, die werk maakt van een werkomgeving die het welzijn en geluk van medewerkers verbeterd.



Laatst las ik dat werkgelukdeskundige het nieuwe beroep van 2021 en de toekomst is. Je kan er bijna niet om heen. Echter denken dat een yogales in de ochtend organiseren, een mindfulness walk tussen de middag en een pingpong tafel op kantoor zetten, bijdraagt aan het welzijn van de medewerkers is veel te simpel.


Millennials en Generatie Z die daarna komt hechten in hun werk veel meer waarde aan persoonlijke ontwikkeling, waardering, groei en erkenning. Hoge salaris, goede bonussen spelen een minder grote rol bij de keuze voor een bedrijf. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt en the war on talent heb je als bedrijf en kantoor gewoonweg een streepje voor als Werkgeluk een strategische keuze is en om die reden in het DNA zit opgeborgen.


Daar komt bij dat de effecten van werkgeluk op onder meer welzijn, betrokkenheid, motivatie, gedrevenheid, creativiteit en productiviteit op kantoor ook bijdragen aan het succes van de onderneming. Dus genoeg redenen om echt werk te maken van werkgeluk, mogelijk steek je er zelf ook wat van op!


Donderdag 23 september om 12 uur vertel ik jullie meer over de Fabels en feiten van Werkgeluk. Tijdens het 4de Broodje Geluk geef ik in 45 minuten een online boost over dit thema. Het valt in de (internationale) Week van het Werkgeluk en de nationale vitaliteitsweek.


Inmiddels hebben zich al 160 deelnemers opgegeven en ik heb er zin in. Doe je ook (gratis) mee? Meld je dan hier aan!