Een tosti krijgen terwijl je eigenlijk aardbeientaart wilt! 4 tips voor de ideale werk-privé balans

Bijgewerkt op: aug 16



Voor advocaten en juristen is werk-privé balans echt een topprioriteit en de juridische kantoren weten dat deze balans belangrijk is, maar ze worstelen nog met hoe zij dit dan concreet in kunnen richten of verbeteren voor hun medewerkers.


Uit een recent onderzoek van Aon's 2021 Global Wellbeing Survey blijkt dat "het managen van een goede balans tussen werk en privé voor ruim twee derde (69%) van de respondenten met afstand het belangrijkste onderwerp rondom vitaliteit en gezondheid. Daarmee wordt het ook vaker genoemd dan thema’s zoals baanzekerheid (27%) en financiële stress (17%).” Dat is geen verrassende uitkomst wat mij betreft. Nu komt het: "slechts 28% van de werkgevers noemt het ondersteunen van medewerkers bij het managen van de werk-privébalans een topprioriteit." Daar ontstaat dus een kloof, het gat en wellicht de vinger op de zere plek!


Het simpele antwoord

Waar ligt dit aan? Wat is hier de reden van? Mijn simpele antwoord luidt: dat ben jij zelf! Het is wellicht geen aangename boodschap en tegelijk is het meer dan logisch. Enkel roepen dat jij een betere werk-privé balans wilt en verwachten dat jouw manager meteen een kant en klare oplossing aanbiedt, is een utopie.

Je herkent het vast als je kind of partner aangeeft ‘zin in eten te hebben’ en jij een tosti maakt en dat je partner aangeeft helemaal geen zin te hebben in brood, maar een zoet aardbeientaartje bedoelde.


Regie in eigen hand

Als jij als medewerker niet helder hebt wat jouw ideale werk-privé balans is, dan kan jij ook niet verwachten van jouw manager of het kantoor om daar optimaal op in te spelen. Sterker nog, als jij de regie niet in handen neemt over jouw leven dan neemt iemand anders het van jou over. Het zal jou niet verbazen als daar hele andere belangen spelen. Met als resultaat dat een avond sporten er bij in schiet of dat jij elke zondagavond je vakliteratuur bijhoudt.


Nu jij zelf het antwoord bent, is dat ook meteen het beste nieuws van dit artikel. Immers, jij kan dus nu, vandaag of uiterlijk morgen beginnen.


De juiste 4 stappen

Waar start je dan? Welke eerste stappen maak jij dan? Ik geef je 4 tips. Vraag hier mijn E-book Werk+prive aan.


1. Jij wilt een betere werk-privé balans en dat is een duidelijke wens of behoefte. De eerste vraag is wat jij daarmee bedoelt en wat maakt dat jij deze wens hebt? Schrijf eens op wat een betere balans jou brengt en oplevert. Waar heb jij behoefte aan? Waar wil jij tijd voor hebben die nu ontbreekt?


2. Nu jij beter weet wat jij graag wilt en belangrijk: waarom kan je nu de ideale werkdag voor jezelf bepalen. Schrijf je eigen ideale werkdag uit (start bij wakker worden) en let daarbij op twee dingen: wees realistisch en ook oprecht en eerlijk naar jezelf en je situatie.


Een baan waar je heel veel reist en zaken doet met Californië en dan ook 5 keer per week willen sporten, veel vriendinnen om je heen hebt en ook regelmatig weekendjes weggaat dan voel je nu al dat op termijn de schoen wringt. Of een uitdagende praktijk hebt en ook een gezin met 3 opgroeiende kinderen, een partner met een eigen goedlopend bedrijf, en de mantelzorger bent voor je vader en ook nog graag met je vriendinnen uiteten gaat en je zo opknapt na een rondje hardlopen in de natuur.


3. De derde stap is praktisch te maken voor jezelf wat jou helpt qua werk, privé leven, ritme en structuur. Hoe kan jij zelf een en ander goed inrichten en wat heb jij daarvoor nodig? Welke beslissingen heb je dan te nemen? Welke hulp kan je inschakelen? Wat heb jij te doen deze week, volgende maand en over 3 maanden?


Omdat jouw Amerikaanse contacten pas in de middag bereikbaar zijn, kan jij dus heel goed in de ochtend jouw sportbezoek plannen bijvoorbeeld en je boodschappen doen. Als je een ochtendmens bent, dan werk je effectief als jij thuis in alle rust van 7 tot 11 uur aan je dossiers werkt.


4. De laatste stap is dan een gesprek met (wellicht eerst jouw thuisfront) jouw manager, HR manager of People& Culture afdeling. Nu heb jij immers zelf heel duidelijk jouw ideale werk-privé voor ogen en nu kan jij samen met kantoor en je manager hier naar kijken.


Beperkende gedachten

Klinkt simpel? Mogelijk te eenvoudig voor jou en bedenk jij nu al dat jouw manager hier niet voor openstaat. HR gaat echt niet voor iedereen maatwerk bedenken. Of als je dit ter sprake brengt jij een dikke streep door jouw carrière kan zetten. Of dat je cliënten van jou 24/7 bereikbaarheid verwachten.


Mijn reactie daarop is weer simpel: weet je dat zeker? Kloppen jouw gedachten? Hoe weet jij de reactie van je manager als je de vraag niet stelt? Denk nog even terug aan de tosti. Als jouw kind of partner direct had gezegd ongelooflijk zin te hebben in een aardbeientaart dan verloopt het gesprek compleet anders. Dat klopt toch?


Hot topic

Het onderwerp van werk-privé, work life balance is een hot topic, zeker onder advocaten en juristen. Mijn bijdragen op LinkedIn krijgen altijd veel bijval. Het is ook een belangrijk onderwerp in het kader van de krappe arbeidsmarkt.


is een 4 daagse werkweek de oplossing?

De kloof die uit (het eerder aangehaalde) AON onderzoek komt, is ook logisch. Iets roepen over een betere werk-privé balans en denken dat bijvoorbeeld een 4 daagse werkweek daarvoor de oplossing is, kan werken. Aangeven dat meer aandacht op kantoor moet zijn voor het privé leven van de medewerkers en dan afwachten waar kantoor mee komt, werkt niet. Dat is hetzelfde als een berg tosti’s maken van het lekkerste brood met de beste kaas in het mooiste apparaat en niet weten dat iedereen droomt over een aardbeiensloof met smeuïge bakkersroom!


En nog een stap verder: als jouw manager of advocatenkantoor weet dat het jou gaat om taart dan is dat net zo makkelijk te regelen als die heerlijke tosti’s.


Met andere woorden: pak de regie over je eigen werk-privé balans door eerst zelf je (huis)werk te doen en wees daarbij realistisch en eerlijk. Maak daarna een afspraak met je manager of HR (en bespreek het ook thuis) en ontdek wat er mogelijk is en hoe jullie tot een optimale balans komen. Je zult verrast worden door het gesprek en de mogelijkheden die er wel zijn.


Als je daar hulp bij wilt, jij als medewerker of als organisatie dan ben ik de juiste persoon. Mijn eerste vraag aan jou verklap ik alvast: heb je zin in een tosti of wil je liever een stuk taart?