Lastig hoor, die burn out!

De werkdruk is hoog en er is ook stress. Je staat altijd AAN, jouw cliënt gaat voor en het werk stopt nooit. Daarnaast ben je perfectionistisch en heb je een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Je maakt lange dagen, op zondag hou je je vak bij, je eet soms snel tussendoor en de uurtjes slaap worden ook steeds minder. Herken je deze situatie op kantoor? Zie je het om je heen?


De cijfers over werkstress en burn out liegen er niet om. In november komt TNO elk jaar met een factsheet. Een paar cijfers:

47% van de medewerkers is vaak ook buiten werktijd bereikbaar;

1,3 miljoen medewerkers in Nederland hebben last van een burnout;

35% van de medewerkers heeft werkdruk als reden voor verzuim aan en;

38% geeft aan te hoge taakeisen te ervaren.

Taboe op dit onderwerp onder advocaten


Onder advocaten en juristen zijn die cijfers en aantallen niet veel beter, eerder slechter te noemen. In 2011 was 41% van het verzuim psychisch gerelateerd en in 2014 was dat getal 30% hoger. Opvallend is dat het vaker voorkomt onder de jonge advocaten onder de 40 jaar, en dat de duur van het verzuim langer is. Dat is een serieus probleem. Het raakt het kantoor, de cliënt, de continuïteit en de medewerkers zelf uiteraard. Toch heerst er ook een taboe op dit onderwerp en het speelt zich voornamelijk af achter de deuren.


Daar achter die kantoordeur valt dus een eerste winst te behalen. Het overkomt iedereen en schaam je daar niet voor en voel je al helemaal niet schuldig, Trek aan de bel en signaleer eerder hoge werkdruk bij een collega. Hoe doe je dat?


Punt voor de agenda


Een bedrijfscultuur die veiligheid, saamhorigheid en vertrouwen uitstraalt, helpt daarbij. Een goed begin hiervoor is een moment in te lassen in een kantooroverleg hoe iedereen deze week qua werkload zit. Dat kan een kort rondje zijn waarin wordt gedeeld of je meer dan genoeg werk hebt, precies in de juiste balans zit of ruimte hebt om een collega te helpen. Belangrijk hierbij is dat alle situaties goed zijn en bovendien bekijk je dit per week. Tenslotte werkt iedereen onder dezelfde vlag. In de advocatuur heerst een competitieve drang, die motiverend en tegelijk ook verstikkend werkt. Het is belangrijk hier oog voor te hebben.


Tips om een burn out te voorkomen


Een andere tip is om echt aandacht te besteden aan de ontspanning. Dat kan op verschillende momenten door het aanbieden van een gezonde kantoorlunch. Het organiseren van een mindfulnesswandeling tussen de middag, een bedrijfsfitness inboeken en bijvoorbeeld elke donderdag van 7.30 tot 8.30 uur een bootcamp organiseren voor het hele kantoor. Eén dag van de werkweek is voor het hele kantoor een afspraakloze dag. Ik ken ook voorbeelden dat een psycholoog een inloopspreekuur heeft op kantoor zodat laagdrempelig advies kan worden ingewonnen. Ook is stoelmassage echt een super middel omdat dit naast lichaam en geest even een moment van opladen geeft.


Van hard werken is nog niemand ziek geworden, wel van te weinig momenten van rust en ontspanning nemen!

Contact

Simply Happy at Work

 

Amsterdam

info@simplyhappyatwork.nl

Member of Global partnership van Happiness Business school 

Voor vragen, E-book 'Geluk in de praktijk' of 'Succesvoller' of een kop koffie:

© 2018-2021 by KH

info@mysite.com

123-456-7890

  • Black LinkedIn Icon
  • YouTube
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Spotify Icon
  • Black SoundCloud Icon
  • iTunes